Kohina-Rakeisuus tehokeinona

Filmirakeisuus ja digikameroiden kohina ei ole sama asia.

Digitaalikameralla otettujen valokuvien kohina on pääosin kennon sähköisen signaalin tuottamaa. Kohinan määrä riippuu kennon koosta ja ISO-luvusta. Pienillä kennoilla on heikko signaali-kohinasuhde jolloin suuri ISO-herkkyys vahvistaa signaalia ja lisää kohinaa. Kohinaa voidaan suodattaa pois kuvasta jälkikäteen esim. Lightroomilla.

Filmiaikaan puhuttiin usein mustavalkofilmien kuninkaan TRI-X:n kauniista rakeisuudesta. Filmiä ylikehittämällä saatiin 400 ASA:n TRI-X:stä jopa puristettua 3200 ISO:n herkkyyttä. Haittana ja hyötynä oli lisääntynyt rakeisuus. Haitta kun esim. muotokuvista tuli aika merkillisen näköisiä. Hyöty oli esim. dokumentaarisessa kuvauksessa jossa kasvava rakeisuus korostaa karua maisemaa ja sotakuvissa käytettiin tätä keinoa vielä tehokeinona. Lisäksi filmit kehitettiin usein paikan päällä Rodinalilla. Monet kuvaajat käyttävät myös maisemakuvissa prässättyä filmiä = isot rakeet, tehokeinona luomaan graafisen taiteellisen tunnelman ja usein punasuotimen kanssa joka tummensi taivaan ja tekin pilvistä entistä valkoisemmat.

ralliauto korkea iso-luku rakeinen

Eddi Laumanns – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4748996

Ralliauto kuvassa näkyy herkän Agfa filmin tuottama kaunis rae. Kasvanut rakeisuus oli pakon sanelema kun ei voitu käyttää 100 ISO:n filmiä koska tarvittiin nopea suljinaika liikkeen pysyäyttämiskesi.

rakeinen mvkuva filmille

Halicki – Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30278152

Maisemakuvassa kuvaaja on käyttänyt herkkää mustavalkofilmiä korostaakseen maiseman luomaa graafista vaikutelmaa. Pelkistetyt sävyt.

Digikameroiden luoma kohina koostuu kahdesta eri kohinatyypistä, väri- ja valoisuuskohina. Lightroomissa on mahdollista vähentää molempia eri säädöillä. Kohina on myös erilainen eri kuvissa (alivaloottunut = enemmän kohinaa) ja eri kameroilla, mitä pienempi kenno sitä suurempi kohina, kun taas filmirakeisuus oli aina juuri samanlaista. Suhteellinen kohina lisääntyy kun kennon herkkyyttä kasvatetaan tai kun kuvataan hämärässä tai pitkillä suljinajoilla.

On kuvaajia jotka kuvaavat 12.000 ISO:lla koska pitävät kuvien kohinasta ja haluavat matkia filmirakeisuutta. Paljon parempi ratkaisu on kuvata 100:lle ISO:lle (jos valoa riittää), ja tehdä rakeet jälkikäteen esim. Lightroomissa ja/tai presettejä käyttäen. Silloin kuvan laatu on erinomainen ja voit ”huonontaa” kuvaa tehokeinona. Digikameroiden korkea ISO (signaali vahvistetaan kuvan tallentamisen jälkeen) aiheuttaa myös muita ongelma esim. kontrastin ja sävyjen kanssa.

Preseteillä käsitelty värikuva mustavalkoisena ja dramaattisempi. Kohinaa lisätty ja tummennetut reunat.

Mielestäni kannattaa aina käyttää kameran perus ISO:a joka on joko 100 tai 200 (kts. jkäyttöohjeesta). Jos kuitenkin joudut tekemään valinnan korkean ISO-luvun tai ”ei kuvaa ollenkaan” välillä, valitse aina korkea ISO-luku :)

On siis tilanteita jolloin emme voi siirtää kuvattavaa kohdetta valoisampaan paikkaan tai jos kuvaamme tilannekuvia tapahtumasta kuten urheilu sisällä, lasten joulujuhlat, tai vaikkapa häät kirkossa. Näissä tilanteissa ei ole aina suotavaa ja sallittua käyttää salamaa. Koripallo-ottelussa häikäiset pelaajan joka juuri heittää vappaheiton, joulujuhlissa kun juniori soittaa haitaria ja 25 salamaa tekee valoinfernon, tai alttarilla kun pappi kysyy ”tahdotko sinä…” ja 5 salamaa välähtää yhtäaikaa, niin saattaa tunnelma latistua ja jää ”Tahdon” kuulematta. Jos kuvaat kirkossa, kysy hääparilta ohjeet ja mitä he ovat sopineet papin kanssa. Kunnioita hääparin toiveita.

kukkakuva 100ISO
kukka kuva 1600 ISO

By Andrew Hutton, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2130835

Käsittelemättömiä RAW-kuvia kukasta, otettu ISO 100:n ja ISO 1600:n mukaan. Molemmat kuvat on kuvattu samanlaisissa valaistusolosuhteissa, vain ISO-luku vaihtunut ja suljinaika mukautettu jotta valonmäärä olisi sama. Oikealla 1600 ISO:n kuva jossa kontrasti korkeampi mutta kohinaa ei vielä juurikaan erota näin pienestä kuvasta, kohina näkyy vasta kun suurennetaan A3 tai suurempaan kokoon.